Zupy zdrowe, lekkie i pożywne

odchudzanieKiedy za oknem żar leje się z nieba nie mamy ochoty na ciężkie dania. Właśnie wówczas warto skorzystać z sezonowych warzyw, na bazie których przygotować można smaczną, pożywną i zdrową zupę. Każdego dnia, za sprawą różnorodności warzyw, inną.

Krótka lekcja gotowania zup

Zupy są zdrowe a odpowiednio przygotowane, także mało kaloryczne. Jedna łyżka wazowa to około 30 kcal. Kaloryczność zwiększa się za sprawą dodatków, kasz, ryżu, makaronu, ziemniaków, śmietany.
Dzięki warzywom zupy są źródłem cennych witamin. Strońmy jednak od dodatków w postaci kostek bulionowych czy sztucznych dodatków, które, choć poprawiają smak, zawierają mnóstwo konserwantów i sztucznych barwników.

Warzywa gotują się nierówno, dlatego pamiętać należy, że niektórym wystarczy 10 minut, inne, jak na przykład marchew czy kapusta, potrzebują znacznie więcej czasu.
Kiedy zależy nam na ugotowaniu zupy lekko strawnej i nisko kalorycznej ostrożnie powinniśmy dawkować sól, kostki bulionowe oraz jarzynki, które zawierają dużą ilość soli oraz glutaminianu sodu. Składniki te prowadzą do zatrzymania wody w organizmie oraz do podwyższenia ciśnienia krwi, co niewątpliwie utrudnia zrzucenie zbędnych kilogramów.
Przygotowując zupę warto skorzystać ze świeżych ziół: natki pietruszki, kolendry, bazylii, majeranku, estragonu, koperku, które dostarczą cennych witamin, przyspieszą przemianę materii oraz ułatwią trawienie.

Zupy mogą nie tylko ułatwić odchudzanie, wiele z nich doskonale łagodzi różnego rodzaju bóle i dolegliwości.
Aby na przykład złagodzić biegunkę u dzieci warto przygotować marchwiankę lub zupę z dyni. Umyte i pokrojone w kosteczkę warzywa należy gotować w wodzie z odrobiną soli przez godzinę a następnie zmiksować. W jej składzie znajduje się spora ilość potasu, który hamuje biegunkę oraz pektyny, które wiążą wodę i poprawiają konsystencję stolca, wpływają też korzystnie na śluzówkę jelit.
Starsze osoby, które mają zalecenie stosowania diety lekko strawnej lub cierpią z powodu chorób, powinny spożywać zupy wielowarzywne z ziemniakami i odrobiną masła lub oliwy. Dania takie, choć lekkie, są sycące.

Jeśli zależy nam na otrzymaniu zupy lekko strawnej i mało kalorycznej warto zrezygnować z przygotowywania jej na kościach, tłustym mięsie czy wędzonkach. Bazą może być chude mięso drobiowe lub wywar warzywny.
Makaron lub ryż powinien być ugotowany osobno, najlepiej aldente. Węglowodany zawarte w tych produktach wolniej się rozkładają, wpływając korzystnie na naszą sylwetkę.
Warzywa należy pokroić na drobne kawałeczki, co skróci czas gotowania, a tym samym pozwoli na zatrzymanie większej ilości witamin. Znacznie lepiej wrzucić je do gotującej się już wody.
Zupy należy gotować pod przykryciem, dzięki któremu witaminy i minerały pozostaną w garnku. Każde kolejne podgrzanie zmniejsza wartościowość zupy, dlatego zaleca się przygotowywanie zup bezpośrednio przed ich konsumpcją.

Zupy – przeciwwskazania

Nie każdy rodzaj zup jest dobry dla każdego. Cierpiąc z powodu zapalenia stawów czy kamicy zrezygnować należałoby z zup przygotowanych na wywarach z kości i mięsa, zupy z roślin strączkowych nie powinny znaleźć się natomiast w jadłospisie osób, u których pojawiają się często wzdęcia i bóle brzucha. Chorzy na kamicę nerkową, ze względu na szczawiany utrudniające przyswajanie wapnia i żelaza, zrezygnować powinny z kolei z barszczu z botwinką oraz z zupy szczawiowej.

Zupa to danie bogate w cenne składniki. W czasie gotowania warzyw wypłukiwane są z nich cenne witaminy i minerały, które pozostają w wywarze. Krupnik i rosół zawierają wiele potasu a ten reguluje gospodarkę wodną, ciśnienie krwi, poprawia pracę serca. Potas dostarczymy także jedząc zupę fasolową, barszcz ukraiński, zupę jarzynową czy ziemniaczaną. Talerz takiej zupy usprawnia funkcjonowanie nerek, serca oraz przewodzenie impulsów nerwowych.
Aby dostarczyć cennego żelaza i magnezu, ugotować warto zupę ma bazie warzyw strączkowych lub żurek. Zupy te zawierają również fluor i siarkę.
Zupy mają na ogół niewielką ilość błonnika, dlatego też są łatwo przyswajane. Obniżają też wchłanianie wapnia, magnezu, żelaza, cynku, manganu.

Obróbka termiczna powoduje utratę witamin, których większość rozpuszcza się w wodzie.
Przygotowując zupę pamiętajmy zatem, by nie przedłużać czasu jej gotowania.
Zupy warzywne są źródłem cennych antyoksydantów neutralizujących działanie wolnych rodników. Sięgając zatem po zupy wpływamy korzystnie nie tylko na nasze zdrowie, ale i kondycję skóry, czego także należy mieć świadomość.

Polecam:

preparat audioxen I lutenea krople do oczu I artroser opinie lekarzy I snoril producent

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *